Zdravější pití kávy I

Káva samozřejmě není nutnou položkou na našem jídelníčku, klidně bychom se bez ní obešli, má to ale jedno ale. Ale...neobejdeme. Jako ke každému jinému nápoji nebo jídlu jsme připoutáni i emocionálně. To je věc, se kterou nemá cenu bojovat a je třeba si ji přiznat.

Avšak určitá dávka míry ve všem ještě nikomu neuškodila. Odebrání kávy, úplné odizolování sebe sama od zdroje potěšení ve formě horkého a voňavého, temně hnědého životabudiče může být najednou těžkým šokem a lze si představit, že způsobí psychologickou újmu projevující se například podrážděním nebo únavou. Pokud si na otázku, bez kterého jídla nebo nápoje si absolutně nedokážete představit běžné fungování a po zavrhnutí čokolády, alkoholu, sladkostí – bez kterých by to přeci jenom šlo, odpovíte káva, jsou právě pro vás určeny tipy a triky, jak pít kávu alespoň zdravěji.


Samozřejmě, že pokud jste na kávě doslova závislí a úplně vysadit ji nemůžete, zkuste alespoň omezit množství, ve kterém ji přijímáte. Příliš velké množství dennodenního užívání kávy totiž může mít neblahé důsledky pro vaše zdraví. Vypitím kávy se zvedá hladina adrenalinu a ve stresu jsou poté i ledviny, žaludek nebo játra.


Káva je také zodpovědná za odbourávání vitaminů a minerálů, když se tělo snaží zbavit kofeinu. V takovém případě klesá a zase se zvedá hladinu cukru v krvi, což je pro tělo ohromný nápor. Nemějte ale obavy, s kávou se dá docela dobře žít, musíte se jen naučit respektovat určitá pravidla, protože i tady platí, že méně je více a i káva je dobrý společník, ale zlý pán.


Je totiž více než jisté, že pokud jste kouzlu kávy propadli v raném věku a historie vašeho společného přátelství je tedy letitá, cesta zpátky k absolutní zdrženlivosti už je možná zcela uzavřená. Co tedy dělat? Jak se s kávou potýkat a přitom ji nevnímat jako nutného nepřítele, ale naopak možného spojence?