Jak káva ovlivňuje pitný režim

Káva tělo nevysušuje. Už bych se jinak dávno v prach obrátil. Tak prý pravil slavný pražský spisovatel a podle všeho také silný konzument kofeinu Franz Kafka. A měl pravdu!

O kávě se šíří spousta divných mýtů a tohle je ten nejčastější. O tom, že bychom při konzumaci kávy měli zvýšit i příjem ostatních tekutin, abychom vyrovnali ztráty, slýcháme často i od odborných kapacit. Za vše ale hovoří už fakt, že ani mezi znalci lidského organismu nepanuje shoda na tomto postoji. Naopak novější vědecké poznatky jej zcela vyvracejí. Pro pořádek uveďme třeba výsledky bádání vědců z Univerzity v Connecticutu z let 2002 a 2005. Došli k závěru, že odvodňující účinky kávy jsou srovnatelné s vodou.

shutterstock_577608751_626_01A propos voda! Víte, proč je zvykem dostat v dobré kavárně ke kávě vodu? Nabízí se jaksi automaticky odpověď, že to souvisí s doplněním tekutin. Původně to ale bylo proto, že káva neutralizuje chuťové pohárky a vy jste si tak mohli lépe vychutnat svůj oblíbený nápoj.

Jak tedy vznikla fáma, že káva odvodňuje organismus a je silně močopudná? Podle vyjádření německé Společnosti pro výživu vychází tohle mínění z chybně interpretovaných dat dřívějších studií. Jak se později ukázalo, kofein způsobí zvýšenou tvorbu moči krátce po vypití šálku kávy. Je přitom jedno, v jakém množství vody kofein rozpustíte. Množství kofeinu účinkuje stejně, pokud jej vypijete ve dvou decilitrech nebo litru vody. Tělo se navíc odvodňování organismu brání a při pravidelné konzumaci si na účinek kofeinu zvykne.

Kávu jako nápoj tedy můžeme bez obav připočíst jako položku našeho pitného režimu. Pokud se tedy v kanceláři napájíme velkým množstvím slabší kávy, rozhodně tím ledvinám prospějeme. Když k tomu přidáme další výhody kofeinu, jako jsou jeho antioxidační účinky a příznivé účinky na množství cholesterolu v krvi, není žádný důvod, proč mít při pití kávy černé svědomí.

Není to ale tak, že by odborníci schvalovali bezbřehou konzumaci kávy. Vše má své meze, neboť všeho moc škodí. Většina studií se shodne na množství 250 - 300 mg kofeinu denně, což odpovídá třem až pěti šálkům kávy.