Kofein: Kdy pomáhá a kdy škodí?

Pozitivní účinky kávy jsou zřejmé každému, kdo ráno brzy vstává nebo se potřebuje dlouho do noci učit. Kofein povzbuzuje tělo i mysl, rozšiřuje cévy a povzbuzuje činnost mozku. I kofein ale může škodit, pokud to s ním přeženeme nebo trpíme zdravotní problémy. Kdy bychom se jeho konzumaci měli vyvarovat?

Kofein je alkaloid, kterému trvá zhruba půl hodiny, než se po požití dostane do krevního oběhu. V průměru nám koluje v krvi čtyři hodiny. Doba se liší podle stáří, tělesné hmotnosti a zdravotního stavu. Výjimkou jsou těhotné ženy, kterým trvá odbourání kofeinu mnohem déle, až dvacet hodin.

caffeine-coffee-cup-6347_1095_01V malých dávkách kofein podporuje činnost srdce a krevního oběhu, pozitivně působí na tělesný výkon, zlepšuje soustředění a paměť. To je důvod, proč je součástí řady léčiv proti srdeční slabosti, bolesti hlavy, astmatu a alergiím. Nejnovější poznatky také ukázaly, že celoživotní konzumace kofeinu může ve stáří brzdit pokles mentální výkonnosti a riziko vzniku deprese.

Trvale zvýšený krevní tlak, který poškozuje srdce a cévy, kofein nezpůsobuje. Kdo však podobnými problémy trpí, měl by být se spotřebou kávy opatrnější. Jaké je tedy bezpečné množství kávy?

Říká se, že čtyři šálky kávy denně by neměly působit problémy nikomu. Záleží ale na množství kofeinu v kávě. To se podle různých okolností může ve stejném množství kávy pohybovat mezi 50 a 300 miligramy! Bezpečná denní dávka kofeinu je podle lékařů 250 - 300 mg. Množství kofeinu v kávě závisí na řadě faktorů od způsobu pěstování až po pražení. Roli hraje i odrůda - robusta obsahuje třikrát více kofeinu než arabica. Při přípravě je třeba myslet na to, že filtrovaná káva má mnohem větší obsah kofeinu než espresso. Na druhou stranu má ale filtrovaná káva výhodu, že brání zvyšování hladiny nebezpečného cholesterolu v krvi. Látky, které jej vyvolávají, totiž zůstanou zachyceny na papírovém filtru.

A konečně, nic se nemá přehánět. Káva může tvořit část pitného režimu, neměla by ale rozhodně být jediným nápojem, kterým se během dne napájíme. Předávkování kofeinem může vést k nedostatku draslíku, působit svalové problémy, vyčerpání a bolesti hlavy.