Když Modřice voní kávou...

Jedno pořekadlo praví „Za vším hledej ženu“. To platí i v případě společnosti DELIKOMAT, která působí na trhu nápojových a prodejních automatů bezmála 20 let. Na počátku totiž stála paní Džiubanová, kterou v časopise Květy zaujal článek, kterak se zpěvák Karel Štědrý vrhl na provozování automatů na kávu. Následně tuto myšlenku vnukla svému synu Radkovi a nový podnikatelský záměr byl na světě. Psal se rok 1992, když umístil do provozu první automat.

Ten stál v bohunické nemocnici v Brně. „Tenkrát nebyly k dostání všechny potřebné produkty do automatů. Neměl jsem technika a tak jsem o první stroj pečoval, jak se dalo“ vzpomíná Radek Džiuban, zakladatel a jednatel společnosti a dodává: „První automaty jsem skladoval u dědy doma v Popicích na Jižní Moravě. Pamatuji si na první dodávku repasovaných automatů z Rakouska. Byl jsem nadšený, když auto konečně dorazilo. Radost však vystřídalo zklamání, když se místo automatů vysypala jen hromada dílů, které navíc nebyly všechny“.

V roce 1995 spojil své síly s rakouským  Delikomatem (dnes cafe + co INTERNATIONAL Holding GmbH) a tato spolupráce funguje dodnes. Samozřejmě za těch 20 let došlo k velkému pokroku a automaty DELIKOMATu naleznete dnes takřka na každém kroku. A díky holdingové spolupráci s cafe+co, také v dalších 11 zemích Evropy.

DELIKOMAT dnes už není jen o kávě, i když káva a horké nápoje jsou pořád na prvním místě. Firma, která už 15 let sídlí právě v Modřicích a zaměstnává více jak 400 zaměstnanců po celé ČR, má nabídku daleko pestřejší. Těžištěm podnikání je vlastní umísťování, prodej a pronájem nápojových a potravinářských automatů. Z nabídky nápojových automatu si tak můžete vybrat nejen tradiční černou kávu, ale například také cappuccino, moccacino nebo různé druhy horkých čokolád. Oblíbené jsou také nápoje do velkého kelímku, tzv. COFFEE TO GOO. V provozu už naleznete i automaty, které kombinují nabídku horkých nápojů a ledové kávy. Dalším segmentem jsou svačinové a obědové automaty. V těch prvních naleznete například slané pochutiny, bagety, sendviče, balené nápoje nebo něco sladkého nejen ke kafíčku. Obědové automaty jsou pak vhodné všude tam, kde zaměstnanci nemají možnost stravování. Obsahem těchto strojů jsou hotová chlazená jídla určená k ohřevu. Pro představu je v jednom automatu 60 porcí jídel a díky více dodavatelům se pravidelně obměňuje sortiment, aby zákazníky výběr neomrzel.

„V současnosti disponujeme sítí dvanácti poboček a servisních míst v celé ČR spolu s rozsáhlým zázemím více jak 300 servisních vozidel a díky tomu jsme schopni zabezpečit kompletní servis a údržbu automatů v krátkém časovém horizontu. DELIKOMAT už nejsou jen „velké“ automaty, ale nabízíme i přístroje pro kanceláře a menší provozy, kde velký automat není tím nejvhodnějším řešením. Úplně nejčerstvější novinkou v sortimentu pak jsou profesionální kávovary pro restaurace, kavárny nebo cukrárny,“ přibližuje dění ve společnosti Džiuban.

Automaty už nejsou jen na instantní kávu, jak má mnoho lidí stále zažito, ale standardem je káva z čerstvě namletých kávových zrn. A to platí i u „velkých“ automatů. V útrobách stroje se nachází zásobník právě na zrnkovou kávu a po stisknutí tlačítka se odváží nastavené množství, zrno se namele a připraví se voňavý černý nápoj. „Jednou za námi přišel zákazník a ptal se, kde máme ukryté reprobedny, které imitují zvuk mlýnku na kávu. Že se mlýnek nachází přímo uvnitř automatu, uvěřil, až jsme mu jej otevřeli a ukázali, jak celý proces přípravy kávy probíhá“, usmívá se majitel společnosti. A jak takovou kávu poznáte? Jednoduše. Tlačítka jsou v hnědém nebo černém provedení a je na nich vyobrazena zrnková káva nebo nápis espresso.

Rok 2014 byl v DELIKOMATu plný novinek. Ať už se jedná o rozšíření skladových prostor na centrále v Modřicích, zařazením profesionálních pákových kávovarů do portfolia nebo například zavedením bezkontaktních plateb v automatech. „ Co se týče bezkontaktních plateb, tak jsme v tomhle směru průkopníci. U žádných jiných nápojových nebo svačinových automatů tuto službu v Česku nenaleznete. Zatím máme v celé ČR v provozu více jak 200 automatů s bezkontaktním terminálem a plánujeme umístit další.“, představuje již zavedené novinky Džiuban.

O tom, že DELIKOMAT jde cestou, kterou si vytyčil a své služby se snaží neustále zdokonalovat, svědčí i fakt, že před nedávnem firma získala prestižní ocenění CZECH STABILITY AWARD – AAA EXCELENT a zařadila se tak mezi 100 nejstabilnějších firem ČR. I přes to označuje Radek Džiuban DELIKOMAT za firmu „rodinného typu“. Co do velikosti a počtu zaměstnanců, to není tak zcela pravda. I když o opaku svědčí mnoho aktivit, které firma vykonává mimo svůj hlavní obor podnikání. Za zmínku určitě stojí aktivity související s tzv. společenskou zodpovědností. V době, kdy bude DELIKOMAT slavit své dvacetiny, tomu bude 10 let, kdy vznikl projekt na podporu potřebných s názvem RADOST PRO RADOST. Za dobu svého trvání se v rámci tohoto projektu rozdělilo již několik milionů korun ve prospěch zdravých i nemocných, malých nebo těch dříve narozených. Výjimkou není ani spolupráce s dalšími občanskými sdruženími nebo organizacemi, které rovněž pomáhají. Zkrátka ale nepřijdou ani zaměstnanci. Pro ně jsou organizovány různé výlety nebo sportovní a společenské aktivity. Zde si totiž plně uvědomují, že základem dobře prosperující společnosti je mimo jiné i spokojený tým lidí, který se na výsledcích firmy nemalou měrou podílí.

Že to s kávou myslí Radek Džiuban vážně, dokázal také před několika lety, kdy v Klentnici pod Pálavou odkoupil a zrekonstruoval starou faru. Zde začal svoji kariéru jako podnikatel – kavárník. Café Fara se stala vyhledávanou zastávkou mnoha turistů nejen pro svoji polohu v krásné jihomoravské přírodě mimo městský ruch, ale i díky své inspiraci v jihofrancouzské Provence, a v neposlední řadě i díky své vyhlášené kuchyni, kde se využívají výhradně suroviny z vlastních políček nebo od prověřených farmářů. V dubnu zde také otevřeli muzeum kávy, kde se návštěvníci mohou seznámit s předchůdci dnešních přístrojů na přípravu kávy. Výjimkou nejsou ani originální kousky a skutečné historické skvosty. Mnoho z nich se podařilo i zprovoznit.    

A jaké jsou plány do budoucna? „Aktuálně se připravujeme na naše jubileum, které oslavíme v roce 2015 a již nyní připravujeme mnoho aktivit s tím souvisejících. Na trh bychom také chtěli uvést vlastní edici čajů a kávy“, uzavírá naše povídání Radek Džiuban.  

 

Rozhovor byl otisknut v Deníku Rovnost / Příloha Modřice / Můj podnik / 10_2014