Budoucnost kávy I

Když se řekne káva, někomu z nás se určitě vybaví minulost a kávou provoněné vzpomínky na dětství či dospívání, anebo i nedávnou dobu dospělosti. Nejen vůně kávy, ale především pak její chuť nám okamžitě připomenou, co jsme se šálkem kávy v minulosti všechno prožili.

Ledová kávaA mluvíme-li o přítomnosti a o tom, jak si kávu vychutnáváme v přítomném okamžiku, bylo by zvláštní, kdyby nám alespoň v mžiku vteřiny hlavou neprolétla myšlenka na podobně radostné chvíle, kdy nám společnost bude dělat silná a lahodná káva, v budoucnosti. Jaká tedy bude budoucnost kávy? Jaké budou trendy v oblasti jejího pěstování, výroby, přípravy i konzumace? Bude se budoucí káva lišit od té, kterou pijeme tady a teď? Podívejme se společně na možné tendence v posvátné sféře, kterou si zcela podmaňuje káva.

Několik renomovaných expertů v oblasti kávy se vyjádřilo k budoucnosti horkého nápoje, který nějakým způsobem zasáhnul do jejich profesionálních životů. A jak podle nich bude vypadat budoucnost jednoho z nejstarších aktivizujících nápojů na světě? A jak se změní vztah ke kávě nás – konzumentů, kteří si bez ranního životabudiče nedovedeme představit běžný pracovní den? Možná nejsou tak daleko od pravdy předpovědi o tom, že budoucnost kávy leží v její studené formě. Někteří baristé předpovídají ledové kávě skutečně zářnou budoucnost, protože podle nich horké kávě už odzvonilo.

Vývoj v posledních několika dekádách jim dává za pravdu. Vždyť horká káva a experimenty s různými chutěmi a barvami nebo intenzitou kávové chutě patřily vždy jen kávě horké. Posledních několik let ale ukázalo, že existuje velká poptávka i po ledově vychlazené kávě. Začaly se vymýšlet ledové kávové nápoje, které povzbudí a ještě k tomu ochladí. Můžeme si snad v parném létě přát víc? Trend posledních pár let jasně udává led jako jednu ze základních ingrediencí, z nichž nové kávové nápoje vznikají – ať už se shakerem nebo bez, možnosti kombinace kávy a ledu jsou prakticky nekonečné a barista tedy může povolit uzdu své fantazie a být si jistý, že s výsledkem nebude spokojený jen on, ale především pak zákazník.