Fair trade káva I

Každý, kdo zahořel pravou láskou pro horkou a hořkou chuť kávy, která se rozplývá na jazyku a v mysli vytváří falešné vzpomínky na vzdálená místa v ne tak vzdáleném čase, se určitě nejednou zamyslel nad tím, odkud se objekt jeho vášně vlastně bere.

Fair trade kávaPoslední zastávka v šálku, ze kterého se kouří a společně s vodní párou z něj uniká i příjemně nasládlá těžká vůně, pro kávu tolik specifická, je jen poslední stanicí na dlouhé cestě, kterou kávové zrno urazí z plantáže až k uživateli. Nejen kávou živ je člověk, ale i informacemi o ní. V poslední době se každý, kdo si dopřává alespoň jeden šálek kávy denně a je jedno jestli jím začíná den, kdy po ranním vstávání sotva drží oči otevřené, nebo se jím naopak osvěží po obědě či na konci pracovní směny, setkává se slovním spojeným, které je ale pořád trochu obestřené tajemstvím a tak stále dráždí naši fantazii.

O co se jedná? O kávu Fair Trade. A co to vlastně je? Fair Trade káva je certifikovaným výrobkem, který zaručuje, že káva, která se k vám dostala v podobě kávových zrn, v balíčku už namletá, nebo uvařená, připravená a naservírovaná v šálku nebo sklenici, je produktem etického zemědělství a hlavně následného exportu. Výsledný produkt tak naplňuje všechny fair trade standardy.

A jak spolupráce mezi zemědělci a dovozci kávy funguje? Fair trade organizace vytváří obchodní partnerství, která jsou založená na dialogu, transparentnosti, důvěře, respektu a touze hledat a nacházet možnosti rovného přístupu a lepších podmínkek v rámci mezinárodního obchodu s kávou pro zemědělce ve vzdálených zemích světa, kde se pěstuje káva například pro evropský trh. Fair trade partnerství usilují o udržitelný rozvoj kávových plantáží tím, že zemědělcům nabízí výhodnější obchodní podmínky, které je nenutí prodávat kávová zrna pod cenou nadnárodním korporacím a následkem toho ruinovat menší plantáže v rámci ohromné konkurence.